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English Version

Opening: Wednesday June 25, 2014, 7 p.m.

Exhibition: June 26 – August 2, 2014

In the exhibition “ABOUT” the genres sculpture, drawing, photography and performative interaction appear in unexpected twists and turns.

Martin Walde is presenting a series of high-quality individual prints as well as seemingly classical group of sculptures made of wax that invite performative interaction.

The fragile prints on very thin Japanese paper were developed by the artist himself in a process spanning many years. The printing procedure, also known as MUD print, since it is based on mud, is based on digital technology and changing ‘recipes’ of substances such as polymers and colloids. The ingredients keep being mixed in ever-new recipes.

Martin Walde who works like in a chemistry lab knows how to make optimal use of his results for artistic purposes. Here his focus lies on the specific qualities of the materials and the observation of how these change and assume new forms in the course of chemical and technical interventions.

MUD-Prints are light-fast inkjet prints that bring together photographic and analogue elements. All information is incorporated in transparent layers. The incalculable blends of substances keep control over content, beyond a standardized industrial methodology. The contents become warped, while darkness and light draw on a rich variety of manifestations of materiality. This way each print assumes its own frenetic individual appearance. The impression of sculptural form and the extreme materiality of information let the Mud-Prints  break away from the medium of “photography” so that they become objects. Peter Weiermair has described them as UMT Prints – unique multiple transfer print.

There are two sitting figures in the second room. These are wax models of a woman (Choice, 1995)  and  a man (Multiple Choice, 2013), that are reduced in scale. The surface is soft and transparent just like alabaster. In 2013 Martin Walde showed a version of Multiple Choice at the Art Parcours of Art Basel.

The figures are standing in a dark room and only the presence of people lets them appear for a short time. A movement detector triggers an intense but short illumination of the figures by means of an infrared lamp. In the briefly glowing light we see the sitting persons who are holding up their arms and hands to protect their faces. The heat of the IR lamp is a threat for the material of viscous wax.  In these works the material is not instrumentalized like a traditional ready-made quote of “sculpture burning down” but rather used for its performative qualities.

German Version

Eröffnung: Mittwoch, 25. Juni, 2014, 19 Uhr

Ausstellung: 26. Juni, 2014 – 2. August, 2014

In der Ausstellung  „ABOUT“ befinden sich die Gattungen Skulptur, Zeichnung, Fotografie und performativer Interaktion in unerwarteten Verdrehungen.

Martin Walde präsentiert eine Serie von hochwertigen individuellen Drucken sowie eine klassisch anmutende Skulpturengruppe aus Wachs die zu performativer Interaktion auffordert.

Die fragilen Drucke auf hauchdünnen Japanpapieren wurden vom Künstler in einem langjährigen Verfahren selbst entwickelt. Das Druckverfahren auch MUD-Print genannt, da mit Schlamm gearbeitet wird, baut auf digitaler Technologie und sich verändernden „Rezepturen“ von Inhaltsstoffen wie Polymeren und Kolloiden auf. Dabei werden die Inhaltsstoffe immer wieder in neuen Rezepturen gemischt.

Martin Walde arbeitet wie in einem Chemie-Labor und weiß seine Resultate für künstlerische Zwecke optimal zu nutzen. Dabei liegt sein Augenmerk auf den Besonderheiten der Materialen und der Beobachtung wie diese sich bei chemischen und technischen Eingriffen verändern und verformen.

MUD-Prints sind lichtechte Inkjetdrucke die fotografische und analoge Elemente vereinen. Jegliche Information wird in transparenten Schichten eingeschlossen. Die Kontrolle über den Inhalt halten die  unberechenbaren Vermischungen von Substanzen, jenseits einer industriell standardisierten Methodik. Inhalte verwerfen sich, Dunkelheit und Licht nutzen verschiedenste Erscheinungsformen von Materialität. So erhält jeder Druck sein ungebändigtes individuelles Erscheinungsbild. Der Eindruck der skulpturalen Ausformung und die extreme Materialität der Informationen  rücken Mud-Prints  vom Medium „Fotografie“ ab und lassen sie zu Objekten werden. Peter Weiermair bezeichnet sie als UMT Prints – Unikater Multipler Transferdruck.

Im zweiten Raum befinden sich zwei sitzende Figuren. Es handelt sich um Wachsmodelle von einer Frau (Choice, 1995)  und einem Mann (Multiple Choice, 2013), die im Maßstab verkleinert sind. Die Oberfläche ist weich und transparent wie Alabaster. 2013 zeigte Martin Walde beim Art Parcours der Art Basel eine Version von Multiple Choice.

Die Figuren stehen in einem dunklen Raum und nur die Anwesenheit von Personen lässt sie für kurze Zeit erscheinen. Ein Bewegungsmelder löst eine intensive aber kurze Bestrahlung der Figur durch eine Infrarotlampe aus. Im kurzen Aufglühen sehen wir die sitzenden Personen, die sich schützend Arme und Hände vor ihre Gesichter halten. Die Wärme der IR-Lampe ist eine Bedrohung für die Materialität der viskosen Wachse.

Das Material wird in diesen Arbeiten nicht als traditionelles Ready-Made-Zitat der „Abbrennenden Skulptur“ instrumentalisiert sondern für dessen performative Eigenschaften genutzt.

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